- KATEGORIA A


PLAC MANEWROWY KATEGORIA A

Egzamin na placu manewrowym polega na wykonaniu zgodnie z techniką kierowania pojazdami i okreslonymi kryteriami konkretnych zadań .

Zadanie 1 (I część)

Osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić stan techniczny podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego.Czynności losowane – wykonujesz tylko 2 wylosowane zadania spośród;

KRYTERIA do wykonania zadania : 

Ponadto zawsze wykonujesz samodzielnie (bez losowania) :

 Założenie kasku i zapięcie go!  Założenie kamizelki z oznaczeniem „L”(od 2013 roku – obowiązkowy jest strój motocyklowy – stanowiący własność kursanta)

Bardzo ważne jest przygotowanie do egzaminu . Osoba zglaszająca się powinna posiadać :


 

 

wiązane obuwie na płaskiej podeszwie,

 

 spodnie z długimi nogawkami,

kurtkę  z długimi rekawami , zapinana na suwak, guziki lub zatrzaski, 

 

rękawice zakrywające całe dłonie . 

Zadanie 1 (II cześć)

Przeprowadzenie motocykla tyłem w garażu (z poz.1 do poz.2)
Możliwe są 2 zmiany kierunku.
Przeprowadzamy motocykl tyłem w prawo -  idąc z jego lewej strony.
 
Sposób wykonania części zadania określonej jako przemieszczenie motocykla:

Zadanie 2 (I cześć)

Jazda po łukach w kształcie cyfry 8,

To zadanie od sezonu 2016 jest osobno ocenianą częścią. 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8 w prostokącie (7m x 14m) 

musi odbyć się bez podpierania nogami, najeżdżania na linie, potrącania pachołków, oraz oceniane jest upewnianie się o możliwości skręcenia (rozglądanie się).
 
Zadanie 2( II cześć)
Slalom wolny pomiędzy 5 pachołkami ustawionymi na wyznaczonym pasie ruchu.
 
To zadanie od sezonu 2016 jest oceniane również jako osobna czynność:
  • 2-krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami  
  • należy wykonać bez podpierania się nogami, potrącania pachołków,
  • nie ma limitu czasu oraz prędkości, liczy się precyzja wykonania.
 
KRYTERIA wykonania zadania:
  • upewnienie się o możliwości jazdy,
  • wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
  • ocena sytuacji wokół pojazdu,
  • płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła,
  • zwiększenie obrotów silnika;
 
Sposób wykonania zadania:
  •  niepodpieranie się nogami,
  •  nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
  •  niepotrącanie pachołków
 

Zadanie 3

Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

KRYTERIA wykonania zadania:

Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec nożny , a następnie rusza do przodu, zwalniając go.

Odległość a - co najmniej półtorej długości pojazdu egzaminacyjnego dla kat. AM, A1, A2, A

Kąt = między 2,5°a 5,5° 

Szerokość pasa ruchu dla kat. AM, A1, A2, A - 3 m

Zadanie 4

Slalom szybki ( jazda pomiedzy pachołkami pachołkami  ustawionymi na placu manewrowym).

KRYTERIA wykonania zadania: 

1. Upewnienie się o możliwości jazdy:

2. 2-krotny przejazd przez bramkę początkową, slalom pomiedzy 3 pachołkami i wyjazd przez bramkę końcową.

Sposób wykonania zadania:
  • średnia prędkość 1 przejazdu nie może być mniejsza niż 30 km/h,
  • przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu,
  • niepodpieranie się nogami,
  • niepotrącanie pachołków.
Zadanie 5
Ominięcie przeszkody. 
 
KRYTERIA wykonania zadania :
1. Upewnienie się o możliwości jazdy:
  • wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
  • ocena sytuacji wokół pojazdu,
  • płynne ruszenie, łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika.

2.2-krotny przejazd pasem ruchu , na którym jest przeszkoda .

Sposób wykonania zadania :

Zadanie 6

Hamowanie do wyznaczonego miejsca  (od prędkości min. 50 km/h)

Zadanie nie musi być wykonywane, często wykonuje się tylko samo hamowanie awaryjne motocyklem.W tym zadaniu można hamować dowolnym hamulcem (przednim lub tylnym) i należy zatrzymać pojazd w miejscu wskazanym przez egzaminatora po wcześniejszym rozpędzeniu motocykla do prędkości 50 km/h.
 
Zadanie 7
Hamowanie AWARYJNE (od prędkości min. 50 km/h z użyciem obydwu hamulców)
 
KRYTERIA wykonania zadania:
  •  upewnienie się o możliwości jazdy,
  •  wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
  •  ocena sytuacji wokół pojazdu,
  •  płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
  •  rozpędzenie motocykla do 50 km/h,
  •  rozpoczęcie hamowania na sygnał egzaminatora,
  •  użycie obu hamulców, tak żeby zatrzymać pojazd jak najszybciej i na jak najkrótszym odcinku,
  •  nie wywrócenie motocykla i zachowanie stabilnego toru jazdy podczas zatrzymania;
ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA PRZYKŁADOWEGO FILMIKU JAK WYGLADA PRAKTYCZNY EGZAMIN NA PLACU MANEWROWYM  smiley

 

Zapisz się

BIURO OSK
Radzice Duże 126
26-340 Drzewica
Tel/fax.: 48 375 6433
FACEBOOK